easportsactive.fi

Liikunta – tärkeää terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi

Liikunta – tärkeää terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi

Nykyaikana liikunnan harjoittaminen on paljon tärkeämpää kuin, mitä se oli muutama vuosikymmen taaksepäin. Esimerkiksi viime vuosisadan alussa useimmat liikkuivat ja ponnistelivat ruumiillisessa työssään. Koko päivän heinäpellolla työskennellyt tarvitsi tuskin kuntojumppaa iltaisin.

 

Viime vuosikymmenien aikana yhteiskunta on muuttunut hyvin paljon siinä suhteessa. Monet istuvat kaiket päivät tietokoneen ääressä tai tekevät muuta työtä, jossa liikkuminen on minimaalista. Ihmisen keho ei ole luotu istumaan paikallaan. Jos se ei saa tarvitsemaansa liikuntaa, niin se rappeutuu ja lihakset heikkenevät, mikä puolestaan aiheuttaa sairauksia ja kipuja.

Jopa lapset liikkuvat nykyään huomattavasti vähemmän kuin ennen. Tietokoneet peleineen vievät aikaa tärkeältä ulkoilulta. Jo kouluikäisillä on havaittu rasitusvammoja, joita aikaisemmin ei esiintynyt ollenkaan alle 50-vuotiailla. Viisikymmentä vuotta sitten lapset kulkivat kouluun jalan, pyöräillen tai hiihtäen, vaikka taipale olisi ollut vähän pitempikin. Nyt he kulkevat vanhempien kyydissä autolla tai koulubussilla lyhyempiäkin matkoja. Sen takia on hyvin tärkeää, että vanhemmat asettavat rajat tietokoneen ääressä istumiseen ja vaativat, että lapset leikkivät ja liikkuvat ulkona.

Mikä on sitten paras tapa liikkua? Se on se liikunta, mikä ei jää väliin. Jos alkaa harrastaa kuntoilua, josta ei ollenkaan pidä, niin se todennäköisesti lopahtaa heti alkuunsa. Jokaisen tulee löytää oma, itselle sopiva liikuntamuoto, joka kiinnostaa ja on mukavaa.

Jos ei ole pitkään aikaan kuntoillut, on syytä aloittaa varovasti. Lihakset, jänteet ym. kehon osat täytyy totutella uusiin tapoihin. Näin vältytään vammoilta. Lisäksi täytyy osata kuunnella omaa kehoaan. Ei pidä jatkaa vain sisulla, jos joku paikka on kipeänä, sillä siitä seuraa useimmiten vain vamman paheneminen ja ehkä kuntoiluun kyllästyminen. Parempi on harrastaa jotain kevyempää liikuntaa, kunnes on taas kunnossa.

Nykyajan ihmiset ovat usein kiireisiä ja valittavat, ettei heillä ole aikaa kuntoiluun. Mutta siihen kannattaa järjestää aikaa, mikä ei yleensä ole aivan mahdotonta, jos vain halua riittää. Ihanteellista kiireiselle on, jos voi harrastaa liikuntaa esimerkiksi työmatkoilla. Joskus työmatka sujuu nopeammin kävellen kuin bussilla tai junalla, joiden aikataulut harvoin sopivat täsmälleen. Jos ei halua supistaa aikaa, minkä viettää oman perheen kanssa, on lasten kanssa leikkiminen aivan ihanteellinen ja tehokas kuntoilumuoto.

Jokapäiväistä pientä liikkumista ei pidä väheksyä. Portaissa kävely hissillä kulkemisen sijaan on hyvin tehokasta liikuntaa. Ja autoa ei aina välttämättä tarvitse pysäköidä lähimpään paikoitusruutuun, jokainen ylimääräinen askel vaikuttaa kuntoon positiivisesti. Työpaikalla voi ehkä kävellä työtoverin luo sähköpostin lähettämisen sijaan, jos se vain on mahdollista.

Liikunta lisää paitsi fyysistä niin myös psyykkistä hyvinvointia. On helpompi taklata arkiset ongelmat, jos on pirteä ja hyvässä kunnossa. Unen laatu paranee myös liikkumisen myötä, jos ei liioittele. Yleensä ei pitäisi harrastaa mitään rankempaa urheilua juuri ennen vuoteeseen menoa.

Tehokkainta ja terveellisintä on harrastaa useampaa urheilulajia, jotka täydentävät toisiaan. Juoksemisen tasapainoksi voi esimerkiksi käydä kuntosalilla lihasten vahvistamiseksi. Pääasia on kuitenkin, että kuntoilu on hauskaa.

Iän ei pitäisi koskaan olla esteenä kuntoilun aloittamiselle. Usein varttuneemmat harrastavat uintia ja kävelemistä, mutta nykyään hekin ovat löytäneet myös kuntosaleille. Monilla kuntosaleilla on erikseen ohjattua kuntosalitoimintaa varttuneille ja vammaisille. Lihasten kehittäminen ei ole koskaan liian myöhäistä. Päinvastoin, vanhemmat ihmiset voivat saada suuria voittoja lihasten ja tasapainon vahvistamisella, jolloin arkielämässä tapahtuvien onnettomuuksien riski vähenee.